Saturday, May 10, 2008

SAOTUL HIKMAH risalah kesedaran ummah

Alhamdullillah, sekali lagi kita menyusun dan mengatur setinggi rasa syukur kepada Allah SWT kerana dapat berada dalam nikmat Islam serta lingkungan iman dan takwa . Inilah anugerah dan pilihan Allah kepada hambanya yang bertuah. Kita juga bersyukur kerana dapat memanfaatkan nikmat Allah dengan melakukan sedikit pengorbanan di mana Soutul Hikmah dapat dijadikan edaran mingguan sebagai bahan risalah Dakwah dan Tarbiah. Isi kandungan Soutul Hikmah meliputi tauhid, fiqah, tafsir, hadis, sirah, tip – tips pembangunan rohani, dakwah dan perjuangan. Semoga kehadiran Soutul Hikmah dalam siri-siri berikutnya ditangan pembaca melalui edaran menyeluruh ke masjid-masjid seluruh Parlimen Sungai Petani pada setiap Jumaat dan die-mail kepada sahabat-sahabat diseluruh dunia, ianya akan dapat disebarluaskan serta dimanfaatkan seoptimum mungkin. Bagi menjayakan cita – cita murni ini kita meletakkan Visi dan Misi yang mana diharapkan dapat kita dokongi bersama agar ianya dapat beristiqamah serta diredhai Allah swt.
VISI
MENYEBARKAN SERUAN ( DAKWAH ) DAN KESEDARAN ISLAM KEPADA SEMUA LAPISAN MASYARAKAT SECARA MUDAH DAN BERKESAN BAGI MEREALISASIKAN ISLAM SEBAGAI AGAMA DALAM KEHIDUPAN
MISI
MELAHIRKAN MASYARAKAT YANG CELIK AGAMA, YAKIN SERTA SANGGUP MEMBELA DAN MEMPERTAHANKANNYA. JUSTERU ITU KEMENANGAN DAN KEJAYAAN ISLAM DAPAT DIREALISASIKAN DALAM SEGENAP ASPEK KEHIDUPAN
Soutul Hikmah sengaja disediakan dalam Saiz A4 supaya ianya mudah dicapai dan ringan untuk dibaca oleh sesiapa sahaja. Dengan ini segala ilmu, maklumat yang disebarkan dapat sampai kepada sasaran secara mudah dan berkesan. Akhirnya harapan kita semoga segala kelemahan dan kekurangan dapat diperbaiki bersama. Kita juga mengalukan-alukan apa jua bentuk bantuan, sumbangan, bahan dakwah dan buah fikiran bagi menjayakan usaha yang kerdil ini. Semua ini bolehlah disalurkan melalui e-mail kami seperti yang tertera di atas. Sementara sumbangan dalam bentuk wang ringgit bolehlah disalurkan terus ke akaun PAS KAWASAN SUNGAI PETANI – BIMB No: 02020010009681.

Tadabbur Al Quran

105. dan Katakanlah (Wahai Muhammad) : Beramallah kamu ( akan Segala Yang diperintahkan), maka Allah dan RasulNya serta orang-orang Yang beriman akan melihat apa Yang kamu kerjakan; dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang mengetahui perkara-perkara Yang ghaib dan Yang nyata, kemudian ia menerangkan kepada kamu apa Yang kamu telah kerjakan".

ü Saranan, suruhan dan perintah Allah agar hamba–hambanya beramal (mengerjakan segala yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang )
ü Segala tindak tanduk , aktiviti dan gerakerja kita diketahui oleh Allah, tuhan yang mengetahui perkara ghaib dan nyata .
ü Seluruh amalan baik dan buruk yang dilakukan oleh manusia di atas muka bumi ini akan dibentangkan dihadapan Allah swt untuk dihisab & diberi balasan.

Imam Hassan Al Banna meletakan kedudukan amal ini dalam tiga perkara :-

1. Al Iman Al Amiq ( Iman yang mendalam ).
2. Ak Takwin addkhiq ( membentuk, membina ) individu, keluarga, masyarakat yang halus jiwa dan peribadinya cth sensitive terhadap dosa dan pahala, makruf dan munkar, hak & batil, syurga dan neraka, duniawie dan ukhrawie.
3. Al amal al mutawasil ( amal yang berterusan ).

Hanya jamaah muslimin yang tersusun dengan didikan tarbiah yang betul dimana susur galur dakwahnya bermula dari pembentukan individu, keluarga dan masyarakat, dapat membawa roh amal dalam jiwa ummah. Mereka berpegang kepada slogan aslih nafsak wad’u gharak walan fisolabainahuma ( perbaikilah diri , ajaklah yang lain jangan dipisahkan antara keduanya ).

Wallahu ‘Alam.

Semoga Allah SWT menunjukkan kepada kita sebaik-baik jalan dan petunjuk yang lurus.

TAFSIR AL-QUR’AN

Sesungguhnya perkataan yang diucapkan oleh orang-orang yang beriman ketika mereka diajak kepada Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya, supaya menjadi hakim memutuskan sesuatu di antara mereka, hanyalah mereka berkata: "Kami dengar dan Kami taat": dan mereka itulah orang-orang yang beroleh kejayaan. (an-Nuur: 51)

No comments: