Thursday, May 22, 2008

Adakah kita benar-benar beriman

Kita mencuri, merompak, menyamun dan juga kita menipu dalam urusan harian. Makanan kita haram, pendapatan kita haram dan jual beli kita haram.

Kita memukul isteri-isteri kita. Kita lebih cepat dan lebih banyak menghabiskan wang kita untuk fesyen dan kemewahan tetapi tidak sanggup memberi makan anak-anak yatim dan mereka yang benar-benar memerlukannya atau untuk digunakan dalam perjuangan.
Kita mendiamkan diri dan tidak berani mengangkat walaupun satu jari untuk membantah apabila melihat saudara kita dari kalangan umat Islam dipenjara, disiksa, ditahan dalam rumah, diekstradik atau dibunuh kerana takut dikaitkan dengan mereka. Kita juga mendiamkan diri apabila melihat harta benda saudara-saudara kita dimusnahkan.
Kita menghabiskan masa dengan menonton TV dan bermain apa sahaja permainan yang melalaikan kemudian kita mengadu bahawa kita tidak mempunyai masa yang cukup untuk menjadi umat Islam yang baik.
Kita terlalu ketagih kepada muzik daripada mencari lebih masa untuk mendengar bacaan atau menghafal al-Quran. Kita terlalu sibuk dalam hiburan dan mengumpul harta daripada memenuhi tanggungjawab yang diamanahkan di bumi Allah. Dan selepas semua itu (dan banyak lagi), kita masih lagi memikirkan kenapa pertolongan dan kemenangan daripada Allah masih belum tiba. Dalam keadaan itu, bukankah kita lebih layak menerima hukuman daripada Allah dan bukannya kemenangan.
Setiap dosa yang kita lakukan akan menangguhkan kemenangan dari Allah. Setiap solat yang kita tangguhkan akan memanjangkan tempuh tahanan ISA.
Setiap saat yang kita lalaikan dari mengingati Allah SWT menyebabkan sebuah lagi masjid diruntuhkan.
Setiap jam yang kita buang dengan menonton TV menyebabkan seorang lagi umat Islam diculik dan diekstradik oleh tangan makhluk pemusnah.
Setiap masa yang kita habiskan pada sesuatu yang diharamkan, kita meletakkan rintangan pada kejayaan daripada Allah.
Dosa bukanlah suatu perkara peribadi di antara diri kita dan Allah sahaja tetapi satu dosa amat besar ertinya bagi kemenangan atau kekalahan. Setiap dosa yang kita lakukan merupakan satu lagi sebab kenapa Allah tidak menganugerahkan kepada kita keamanan, keselamatan dan kemenangan.
Allah SWT telah berjanji kepada kita dalam ayat yang telah disebutkan di atas:
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman." [Ali-Imran:139]
Allah menjanjikan keamanan, bantuan, kekuasaan dan kemenangan dengan syarat kita menjadi orang-orang yang benar-benar beriman kepada-Nya.
Jika kita mengalami kekalahan pada hari ini, bukanlah bermakna Allah SWT telah memungkiri janji-Nya, tetapi, soal yang perlu kita tanya diri kita sendiri ialah: Adakah kita benar-benar beriman? Wallahu ‘Alam.
Empat golongan lelaki yang ditarik oleh wanita ke neraka :-
Pertama:- Ayahnya - Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak memperdulikan anak-anak perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji dan sebagainya. Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat.. tidak cukup kalau dengan hanya memberi kemewahan dunia sahaja maka dia akan ditarik oleh anaknya.

Kedua:- Suaminya - Apabila seorang suami tidak memperdulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan mahram, apabila suami mendiam diri.. walaupun dia seorang alim (solat tidak tangguh, puasa tidak tinggal) maka dia akan ditarik oleh isterinya.

Ketiga:- Abang-abangnya - Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh kepala abang-abangnya.. jikalau mereka hanya mementing keluarganya sahaja dan adik perempuannya dibiar melencong dari ajaran ISLAM.. tunggulah tarikan adiknya di akhirat.

Keempat:-
Anak Lelakinya - Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram dari islam, maka anak itu akan disoal dan dipertangungjawabkan di akhirat kelak, nantikanlah tarikan ibunya…………………...

Wahai wanita!!!!, kasihankan ayah anda, suami anda, abang-abang anda serta anak-anak lelaki anda.............kasihankanlah mereka dan diri kamu sendiri……. jalankan perintah ALLAH S.W.T. dengan bersungguh-sungguh dan dengan ikhlas..

No comments: